Verkoopsvoorwaarden

Verkoopsvoorwaarden COSENTI BV – feb. 2024

Behoudens uitdrukkelijk schriftelijke afwijking, worden alle verkopen uitgevoerd volgens onze hierna vermelde algemene

verkoopsvoorwaarden :


1. Definities

1.1. “COSENTI”: De naamloze vennootschap COSENTI BV met zetel te Smokkelpotstraat 42, 8510 Marke-Kortrijk, BTW BE1001.631.304, RPR Gent, afdeling Kortrijk.

1.2. “AV”: Onderhavige algemene voorwaarden.

1.3. “Klant”: Elke natuurlijke persoon die een zelfstandige beroepsactiviteit uitoefent of rechtspersoon, evenals iedereen die in naam of

voor rekening van die rechtspersoon een bestelling/opdracht plaatst bij COSENTI.

1.4. “Goederen en diensten”: alle goederen en diensten die deel uitmaken van het productgamma en aanbod van COSENTI.

1.5. “Website”: https://www.cosenti.com


2. Toepassingsgebied AV

2.1. Alle commerciële relaties, zowel huidige als toekomstige, tussen COSENTI en de Klant, worden beheerst door in hiërarchisch

dalende volgorde:

(i) de schriftelijke overeenkomst tussen COSENTI en de Klant;

(ii) de elektronische orderbevestiging uitgaande van COSENTI;

(iii) de door COSENTI schriftelijk/elektronisch aanvaarde bestelbon uitgaande van de Klant;

(iv) de door de Klant schriftelijk/elektronisch aanvaarde offerte van COSENTI;

(v) deze AV en

(vi) het Belgische recht.

2.2. Door het plaatsen van een bestelling of het sluiten van een overeenkomst, erkent de Klant kennis genomen te hebben van deze AV

en deze te aanvaarden. De AV hebben steeds voorrang op deze van de Klant, zelfs indien deze bepalen dat zij als enige gelden.

2.3. Het (herhaaldelijk) niet-toepassen door COSENTI van enig recht, kan slechts worden beschouwd als het dulden van een bepaalde

toestand en ontneemt COSENTI niet het recht dit later in te roepen, noch houdt dit het verzaken van het recht in.

2.4. De eventuele nietigheid van één of meerdere bedingen uit deze AV of een gedeelte daarvan, doet geen afbreuk aan de geldigheid

van de andere clausules en/of de rest van de bepaling in kwestie. In zulk geval zullen COSENTI en de Klant trachten de nietige

bepaling te vervangen door een equivalente bepaling. Komen partijen niet tot een akkoord, dan kan de bevoegde rechter de nietige

bepaling matigen tot wat (wettelijk) is toegelaten.


3. Publicitaire aankondigingen & stalen/monsters

3.1. Catalogi, brochures en andere publicitaire aankondigingen, alsook enige vermeldingen op de Website zijn geheel vrijblijvend en

slechts te beschouwen als een uitnodiging tot het plaatsen van een bestelling door de Klant, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. De

vermelde prijs, beschrijving, eigenschappen, kleuren en/of afbeeldingen van de Goederen zijn louter indicatief en niet-bindend voor

COSENTI ten aanzien van de Klant.

3.2. Eventuele stalen, monsters en andere prototypes die COSENTI aan de Klant heeft bezorgd zijn louter indicatief en blijven te allen

tijde eigendom van COSENTI.

3.3. De Klant verbindt er zich toe om deze binnen de maand na afgifte van de verkregen stalen, monsters en andere prototypes

ongeschonden (inclusief de originele verpakking) en op eigen kosten en risico van de Klant te retourneren aan COSENTI. Zo niet zullen

deze worden gefactureerd en moeten worden betaald.


4. Offerte

Een offerte is slechts geldig voor de specifieke bestelling en geldt dus niet automatisch voor volgende (gelijkaardige) bestellingen. Een

offerte geldt tevens slechts gedurende de duurtijd zoals vermeld op de offerte, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. Bovendien

omvat een offerte enkel die Goederen en diensten (bv. montage cfr. art. 16) die er uitdrukkelijk in worden vermeld.


5. Totstandkoming overeenkomst

5.1. Een overeenkomst komt slechts tot stand (i) na schriftelijke of elektronische bevestiging van de bestelling/opdracht door een

persoon bevoegd om COSENTI te verbinden, dan wel (ii) door begin van uitvoering van de bestelling/opdracht door COSENTI.

5.2. Door het plaatsen van een bestelling, dewelke louter de levering van Goederen tot voorwerp heeft, erkent de Klant uitdrukkelijk en

in afwijking van eventuele aankoopvoorwaarden dat dergelijke levering geenszins kan gekwalificeerd worden als een overeenkomst van

(onder)aanneming tussen COSENTI en de Klant, maar louter een koopovereenkomst betreft.


6. Wijzigingen na de totstandkoming van de overeenkomst

Eventuele wijzigingen of aanvullingen na de totstandkoming van de overeenkomst zijn slechts geldig na schriftelijk en/of elektronisch

akkoord van beide partijen, onder meer m.b.t. de prijs, de betalingsvoorwaarden, leverings- en uitvoeringstermijnen, bijkomende

specificaties, wettelijk of andere vereisten/voorwaarden). COSENTI zal zich steeds flexibel opstellen en deze wijzigingen/aanvullingen

waar mogelijk proberen te aanvaarden. Bij ontstentenis van voormeld akkoord, wordt ervan uitgegaan dat deze uitgevoerd zijn conform

de (mondelinge) instructies van de Klant, tenzij de Klant hiervan het tegenbewijs levert.


7. Advies

7.1. Desgevallend, adviseert COSENTI de Klant omtrent welke Goederen het meest geschikt zijn, alsook omtrent het gebruik ervan. De

verstrekte adviezen zijn louter indicatief. De klant kan hier geen rechten uit afleiden.


8. Annulering

Indien COSENTI voorafgaandelijk aan of tijdens de uitvoering van de bestelling/opdracht, omwille van objectieve redenen, niet (langer)

in staat is om de bestelling uit te voeren, zal COSENTI de Klant hiervan binnen een redelijke termijn op de hoogte brengen. Enkel

wanneer geen alternatieve oplossing voorhanden is, zal COSENTI de overeenkomst annuleren en de reeds betaalde gelden binnen 14

kalenderdagen na voornoemde kennisgeving terugbetalen aan de Klant.


9. Prijs

9.1. Alle prijzen zijn uitgedrukt in euro en inclusief de kosten betreffende standaardverpakking, doch exclusief BTW, eventuele

leverings-, verzekerings-, administratie- en behandelingskosten ingeval van een speciale zending, tenzij uitdrukkelijk anders

overeengekomen.

9.2. Voor zover de prijzen zijn gebaseerd op de alsdan geldende hoogte van loonkosten, kosten van bestanddelen/onderdelen, sociale

premies en overheidslasten, vervoerskosten en verzekeringspremies, kosten van materialen en grondstoffen, wisselkoersen en/of

andere kosten is COSENTI in geval van verhoging van één of meer van deze prijsfactoren gerechtigd haar prijzen dienovereenkomstig

te verhogen en dit in overeenstemming met de wettelijk toegelaten normen.


10. Voorschot

10.1. COSENTI behoudt zich steeds het recht voor aan de Klant (i) een voorschot of (ii) integrale voorafbetaling te vragen alvorens tot

uitvoering van de bestelling/opdracht over te gaan.

10.2. De niet-tijdige betaling hiervan, leidt in ieder geval tot de opschorting van de leverings- en/of uitvoeringstermijn. Ingeval de Klant

ook na aanmaning weigert over te gaan tot betaling, behoudt COSENTI zich het recht voor de gehele bestelling/opdracht, of een

gedeelte ervan, te annuleren, in welk geval een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zal zijn van 20% van de prijs van de

bestelling/opdracht (excl. BTW), met een minimum van € 1000.


11. Recyclagebijdrage

Overeenkomstig de bepalingen van de milieubeleidsovereenkomsten betreffende de uitvoering van de aanvaardingsplicht voor

afgedankte verlichtingsapparaten en batterijen, gesloten tussen enerzijds het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, het Vlaamse Gewest en

het Waalse Gewest en anderzijds de representatieve organisaties die de industrie en de distributie vertegenwoordigen, zal COSENTI

als aparte post op de factuur een zgn. wettelijke recyclagebijdrage – goedgekeurd door de gewestelijke autoriteiten – in rekening

brengen met betrekking tot de Goederen die onder het toepassingsgebied vallen van de gewestelijke reglementering inzake

aanvaardingsplicht.


12. Uitvoering van de overeenkomst

12.1. COSENTI is enkel gehouden tot uitvoering van de bestelling/opdracht conform de overeenkomst met de Klant. Alle bijkomende

diensten en/of Goederen die niet expliciet werden voorzien, zullen worden beschouwd als meerwerk en zullen afzonderlijk worden

aangerekend.

12.2. De Klant is gehouden tot een vlotte samenwerking en de nodige ondersteuning bij de voorbereiding en uitvoering van de

bestelling/opdracht door COSENTI. Dit omvat onder meer het verstrekken van alle noodzakelijke gegevens, documenten, plannen,

vergunningen, specificaties en instructies, die COSENTI nodig heeft voor de uitvoering van de bestelling/opdracht.

12.3. COSENTI is er niet toe gehouden om de juistheid van de door de Klant verstrekte gegevens te controleren en is aldus gerechtigd

om zich hier zonder meer op te baseren. De Klant is te allen tijde verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid hiervan en vrijwaart

COSENTI voor aanspraken van derden hieromtrent.

12.4. COSENTI behoudt zich het recht voor de uitvoering van de bestelling/opdracht (gedeeltelijk) uit te besteden aan onderaannemers.

12.5. COSENTI voert de bestelling/opdracht uit op zelfstandige basis. Deze onafhankelijke samenwerking tussen COSENTI en de Klant

brengt geen enkele band van ondergeschiktheid met zich mee.

12.6. Ingeval de uitvoering van de bestelling/opdracht en/of de montage (cfr. art. 16) is opgedeeld in verschillende fases, heeft

COSENTI het recht om de uitvoering van de volgende fase op te schorten tot het moment dat de Klant uitdrukkelijk schriftelijk akkoord

heeft gegeven omtrent de voorafgaande fase.


13. Termijnen van levering/uitvoering

13.1. Tenzij wanneer uitdrukkelijk anders overeengekomen, is het te verwachten tijdstip van levering en montage steeds indicatief en

niet bindend. Het overschrijden van de voorziene termijn kan aldus geen aanleiding geven tot boete, schadevergoeding,

indeplaatsstelling of beëindiging van de overeenkomst ten laste van COSENTI.

13.2. De voorziene leverings- en uitvoeringstermijnen vervallen automatisch, in geval:

- COSENTI niet tijdig beschikt over alle noodzakelijke gegevens, documenten, plannen, specificaties, instructies en/of onderdelen van

de Klant (cfr. art. 12.2);

- Van toepassing van art. 10.2;

- Van wijzigingen in de bestelling/opdracht;

- Van overmacht en/of hardship (cfr. art. 24)


14. Levering

14.1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, worden de Goederen steeds “Deliverd At Place (DAP)” (Incoterms® 2020) geleverd

op het door de Klant opgegeven leveringsadres. Het risico inzake beschadigingen, vernielingen en verdwijningen met betrekking tot de

Goederen gaat over op de Klant van zodra de Goederen, klaar om te worden gelost, ter beschikking worden gesteld aan de Klant op de

afgesproken plaats van bestemming.

14.2. De Klant erkent uitdrukkelijk dat, tenzij zij hierom uitdrukkelijk verzoekt, er geen all-risk transportverzekering wordt afgesloten ten

gunste van haar maar dat het transport louter gedekt wordt door de standaard transportverzekering van de transporteur.

14.3. De manier waarop het transport plaatsvindt en op wie zij beroep doet, wordt door COSENTI naar redelijkheid bepaald. COSENTI

draagt zorg voor een behoorlijke verpakking van de Goederen.

14.4. Eventuele bijkomende kosten van inontvangstname van de Goederen zijn steeds ten laste van de Klant. De Klant dient aan de

levering mee te werken (door o.a. te verzekeren dat de toegangswegen verhard en toegankelijk zijn) en de Goederen op het door de

Klant opgegeven adres in ontvangst te nemen, alsook op het afgesproken tijdstip.

14.5. COSENTI behoudt zich het recht voor om gedeeltelijke leveringen te doen voor wat betreft om het even welke bestelling en

daarvoor een factuur op te maken.

14.6. De leveringsbon zal bij de levering worden overgemaakt aan de Klant.


15. Zichtbare gebreken/non-conformiteit:

15.1. De Klant moet direct bij de levering van de Goederen een eerste verificatie uitvoeren, die onder meer betrekking heeft op:

hoeveelheid en gewicht, conformiteit van de levering, zichtbare gebreken, juiste locatie(s). De Klant dient direct verifieerbare

afwijkingen, op straffe van verval, binnen de 3 werkdagen na levering en in elk geval voor ingebruikname, montage schriftelijk aan

COSENTI te melden.

15.2. Indien geen klachten worden meegedeeld binnen deze termijnen, wordt de Klant geacht de levering te hebben goedgekeurd en

aanvaard.


16. Montage

Montage door de Klant

16.1. Wanneer, desgevallend, wordt overeengekomen dat de Klant de montage van de bij COSENTI aangekochte Goederen zelf

uitvoert of laat uitvoeren door een derde, gebeurt deze onder de volledige verantwoordelijkheid en op risico van de Klant. COSENTI kan

in dit geval op geen enkele wijze worden aangesproken voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die voortvloeit uit de montage.

Montage door COSENTI

16.2. Wanneer, desgevallend, wordt overeengekomen dat COSENTI instaat voor de montage, zullen de Goederen worden gemonteerd

door ervaren en deskundige monteurs waarop COSENTI naar eigen keuze beroep doet.

16.3. De Klant erkent uitdrukkelijk dat de montage:

- Steeds een bijkomende dienst uitmaakt; alsook

- Door COSENTI niet de elektrische aansluiting van de lichtlijnen inhoudt. Desgevallend, worden door COSENTI met verplichte

ondersteuning van de Klant en/of een elektrotechnische installateur (aangesteld door de Klant) de lichtlijnen kortstondig op het

elektriciteitsnet aangesloten om te bepalen of de lichtlijnen al dan niet correct en naar behoren werken.

16.4. De Klant aanvaardt dat het haar volledige verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat er zich geen omstandigheden kunnen

voordoen die een correcte montage door COSENTI bemoeilijken, verlengen en/of verstoren. Bij gebreke hieraan zal de Klant volledig

instaan voor het risico en de kosten die hieruit voortvloeien.

16.5. Onverminderd bovenstaande, zorgt de Klant in ieder geval voor eigen rekening en risico dat:

- De door COSENTI aangestelde monteurs, zodra deze op de plaats van montage zijn aangekomen, hun werkzaamheden kunnen

aanvangen en blijven verrichten gedurende de normale werkuren en bovendien, indien COSENTI dit noodzakelijk acht, buiten de

normale werkuren, mits zij dit tijdig aan de Klant heeft medegedeeld;

- De toegangswegen tot de plaats van montage geschikt en toegankelijk zijn voor het benodigde transport, alsook dat de vloer/weg

verhard is zodat hoogtewerkers/verreikers hierop vrij kunnen rijden;

- De aangewezen plaats van opstelling goed verlicht en geschikt is voor montage van de Goederen;

- Tijdelijke of permanente elektriciteits-aansluitingen voor het testen van de lichtlijnen aanwezig zijn;

- De door COSENTI aangestelde monteurs voldoende geïnformeerd zijn over de eventuele aan de gang zijnde werken en de risico’s

- Het personeel van de Klant op de hoogte werd gebracht van de werken;

- Een veilige opslagplaats voorzien is voor de geleverde Goederen en/of materialen in afwachting van montage;

- De nodige hulp, indien COSENTI hierom verzoekt, en het materiaal noodzakelijk voor de montage (bv. heftruck en verreiker) aanwezig

is.

16.6. Indien de aanvang of de voortgang van de montage van de Goederen wordt vertraagd, verstoord of bemoeilijkt door één of

meerdere factoren, zoals in dit artikel beschreven, en waarvoor de Klant verantwoordelijk is, (i) zal de montage niet worden aangevat

en/of onmiddellijk worden stopgezet (zonder dat er door COSENTI enige schadevergoeding verschuldigd is) en (ii) zullen de kosten

(zoals onder meer nutteloze verplaatsingskosten en wachttijden langer dan een half uur) door COSENTI aan de Klant worden

doorgerekend, met een minimum van € 125.

16.7. Na voltooiing van de montage door COSENTI, dient de Klant de oplevering hiervan schriftelijk te bevestigen, dewelke geldt als

aanvaarding.

16.8. COSENTI kan in geen geval aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade aan de werkvloer, bovengronds en/of

ondergronds, behalve voor eigen zware fout of opzet. Voor alle andere schade die eventueel tijdens de montage aangericht wordt door

de aangestelde monteurs van COSENTI, mag de Klant in geen geval het bedrag van de schade in mindering brengen van de te betalen

facturen.

De verzekeringsmaatschappij van COSENTI zal voor de verdere afhandeling zorgen. Elke schadeclaim dient per aangetekend schrijven

kenbaar gemaakt te worden aan COSENTI binnen de 3 werkdagen na uitvoering van de werkzaamheden die aanleiding gaven tot de

schade.


17. Garantievoorwaarden

COSENTI garandeert dat alle producten verkocht onder de merknaam “COSENTI” of merknaam van de COSENTI partners, vrij zijn

van productie- en/of materiaalfouten bij normaal gebruik gedurende een garantieperiode van twee jaar te rekenen vanaf de

factuurdatum.

17.1 Reikwijdte van de garantie voor de Klant

- De garantie dekt alleen producten

(a) die volgens de product- en gebruiksspecificaties (gegevensblad) worden gebruikt;

(b) die volgens de montagehandleiding door een erkend elektricien werden geïnstalleerd en in werking gesteld;

(c) waarbij het vereiste onderhoud op deskundige wijze wordt uitgevoerd;

(d) waarvan grenswaarden voor uitwendige invloedsfactoren zoals temperaturen en spanningen, niet worden overschreden;

(e) die niet aan niet-reglementaire mechanische en/of chemische belastingen zijn blootgesteld;

(f) die uitsluitend met lampen zijn uitgerust dieinovereenstemming zijn met de geldende IEC-specificaties;

(g) en waaraan geen wijzigingen of reparaties zijn aangebracht, waarvoor wij geen schriftelijke toestemming hebben gegeven

- De garantie dekt geen

(a) normale slijtage noch slijtagedelen of softwarefouten, virussen en dergelijke;

(b) opzettelijke schade of schade door grove nalatigheid;

(c) constructiefouten;

(d) specifieke productieorders waar we werken volgens plannen, tekeningen en specificaties verstrekt door de klant;

(e) instellingen of parameters van installaties die veranderen als gevolg van slijtage, vermoeiing of verontreinigingen;

(f) afwijkingen van het product ten opzichte van afbeeldingen of gegevens in onze catalogi of verkoopsdocumentatie;

(g) handelswaren en producten van andere fabrikanten, die wij verkopen;

(h) montagewerken en/of andere prestaties of diensten.

- De garantie dekt aanhoudende storingen van producten als gevolg van aanzienlijke productie- en/of materiaalfouten, voor zover ze de

nominale uitvalratio overschrijden. Indien niet anders vastgelegd in de producten gebruiksspecificaties, bedraagt de uitvalratio bij

elektronische apparatuur en onderdelen zoals leds 0,2%/1000 bedrijfsuren, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Verder gelden bij

ledlampen, die een of meerdere ledmodules kunnen bevatten, een lichtstroomteruggang van maximaal 0,6%/1000 werkuren evenals

een verschuiving van de lichtkleuren gedurende de levensduur als gebruikelijk. Ze vallen niet onder de garantie. De lichtstroom en het

vermogen zijn bij een nieuwe ledmodule onderhevig aan een tolerantie van +/- 10 %. Bij vervanging van LED modules kunnen de

verlichtingseigenschappen afwijken van het oorspronkelijke product als gevolg van de technische vooruitgang en veranderingen in de

lichtstroom door gebruik.

17.2 Voorwaarden voor het indienen van claims voor de Klant:

- Om een garantieclaim te kunnen indienen, moet de klant ons een door COSENTI afgegeven origineel aankoopbewijs kunnen

voorleggen. Verder moet de klant zijn contactgegevens evenals informatie over de gekochte producten vermelden. Wij behouden ons

het recht voor om zo nodig bijkomende gegevens te verzoeken.

- De klant moet ons binnen de twee weken na de vaststelling ervan schriftelijk meedelen dat enkele of alle van de voor garantie

geregistreerde producten productie- en/of materiaalfouten vertonen. Wij moeten dan een redelijke termijn in acht nemen om de

producten te testen. Indien de producten hiervoor terug naar ons moeten worden gezonden, worden de kosten hiervoor door de klant

gedragen. Indien er wordt getwijfeld aan het genoemde gebrek, of dat de genoemde gebreken zijn terug te voeren op een onder deze

garantie vallende productie- en/of materiaalfout, moet de klant het genoemde gebrek en/of de oorzaak van een onder deze garantie

vallende fabricage- en/ of materiaalfout bewijzen. De klant moet het bewijsmateriaal hiervoor aanleveren.

17.3 Naleving van garantieverplichtingen voor de Klant

- Als na onderzoek van een product waarop garantie wordt geclaimd, blijkt dat het product de genoemde gebreken vertoont en deze

door de garantie worden gedekt, staat het ons vrij om ofwel het gebrek te verhelpen of om zelf voor vervanging te kiezen in de vorm van

gelijke of gelijkwaardige producten, of de aankoopprijs terug te betalen.

- Alle extra kosten in het kader van de garantieverlening worden gedragen door de klant. Daaronder vallen met name, maar niet

uitsluitend, kosten voor het monteren en demonteren, het transporteren of verzenden van het defecte en het gerepareerde of

vervangende product, van verwijdering ervan, en voor verplaatsings- en reistijden, hijswerktuigen en steigers. De klant draagt tevens de

kosten voor het opnieuw opstarten van het systeem, de herinstallatie van de software of de software-updates die in het kader van deze

garantie vereist zijn.

- De functionaliteit van onze vervangende producten of -onderdelen beantwoordt aan deze van het te vervangen product of het te

vervangen onderdeel. De vervangende producten of onderdelen kunnen nieuwe of hergebruikte materialen bevatten die eventueel al

gebruikt, opnieuw gemonteerd of gereviseerd zijn, maar die wat hun prestaties en betrouwbaarheid betreft gelijkwaardig zijn aan nieuwe

producten of onderdelen. Er kunnen niettemin afwijkingen zijn wat betreft afmetingen en ontwerp.

-De vervulling van een deel van deze garantie leidt niet tot een verlenging van de garantieperiode. Vervangende producten of

onderdelen vallen echter onder de garantie voor zover wij garanderen dat zij vrij zijn van productie- en/of materiaalfouten gedurende de

resterende geldende garantieperiode voor het product dat wordt vervangen, of waarin de vervangende producten of onderdelen worden

geïnstalleerd.

17.4 Slotbepalingen voor de Klant

- Wij aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid die buiten deze garantie valt. Wij kunnen met name niet aansprakelijk worden gesteld

voor eventuele indirecte, speciale of gevolgschade, of voor financieel verlies inclusief het verlies van feitelijke of verwachte winsten,

rente, winst, verwachte besparingen of verwachte omzet, schade aan de goodwill, en om het even welke schade veroorzaakt door

derden. Onze wettelijke garantie blijft gewijzigd overeenkomstig onze respectievelijk geldende Algemene Voorwaarden, ondergeschikt

aan de wettelijke bepalingen, en is echter van toepassing in aanvulling op deze garantie.

- De aansprakelijkheid uit hoofde van deze garantie is beperkt tot de aankoopprijs van de betreffende producten zoals vermeld op het

originele aankoopbewijs van COSENTI aan de klant of tot de kosten van reparatie of vervanging. Het laagste bedrag vormt in elk geval

de bovengrens van de aansprakelijkheid uit hoofde van deze garantie. De garantie is subsidiair ten opzichte van aansprakelijkheid die

voortvloeit uit rechtsgronden. Een claim op aanvullende diensten of betalingen of diensten of betalingen die het werkelijke bedrag van

de schade verhogen, kan niet aan deze garantie worden ontleend.

- De klant kan de garantie of zijn rechten uit hoofde van de garantie alleen met onze schriftelijke toestemming overdragen. Derden

hebben geen enkel recht om een van de bepalingen van deze garantie af te dwingen.


18. Verborgen gebreken

18.1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, geniet de Klant voor de geleverde Goederen van een garantie voor verborgen

gebreken zoals verstrekt door de producent/fabrikant van de Goederen en dewelke ingaat op het moment van levering van de

Goederen (cfr. art. 14.1) en

18.2. De Klant dient deze verborgen gebreken uiterlijk 3 werkdagen na ontdekking ervan, bij aangetekend schrijven aan COSENTI mee

te delen.

18.3. Op straffe van onontvankelijkheid van de klacht moet de Klant kunnen bewijzen dat zij de Goederen zowel voor als na het

ontdekken van het gebrek correct heeft bewaard. Na het constateren van enig gebrek is de Klant verplicht om het gebruik van de

betreffende Goederen onmiddellijk te staken en voorts al het redelijkerwijs mogelijke te doen en te laten ter voorkoming van (verdere)

schade op straffe van onontvankelijkheid van de klacht.

De Klant is gehouden, in kader van het onderzoek van de klacht door COSENTI, alle gewenste medewerking te verlenen, onder meer

door COSENTI in de gelegenheid te stellen ter plaatse een onderzoek in te (doen) stellen naar de omstandigheden van montage en/of

gebruik.

18.4. Eventuele terugzending van de door COSENTI geleverde Goederen dient eerst schriftelijk door COSENTI te worden

goedgekeurd. Bij gebreke aan dergelijk akkoord zullen alle retourzendingen geweigerd worden en zullen alle daardoor ontstane kosten

aan de Klant worden doorgerekend.

18.5. COSENTI kan niet aansprakelijk worden gesteld, noch voorziet de eventuele garantie een dekking voor:

- Gebreken die het gevolg zijn van onoordeelkundig gebruik (incl. het niet-naleven van montage handleiding en/of enige instructies van

COSENTI);

- Gebreken ten gevolge van een onoordeelkundige montage door de Klant of een door de Klant aangewezen derde;

- Gebreken die toe te schrijven zijn aan goederen of apparatuur die niet bij COSENTI werden aangekocht en dewelke onoordeelkundig

zijn gemonteerd en/of niet beantwoorden aan de gangbare Europese normen en/of voorschriften;

- Gebreken die te wijten zijn aan normale slijtage, onjuiste behandeling, buitengewone belasting, externe invloeden of schade

veroorzaakt door overmacht/hardship.

18.6. In het algemeen is COSENTI niet tot enige garantie noch aansprakelijkheid gehouden, wanneer de Klant niet, niet behoorlijk of

niet tijdig voldoet aan de bepalingen van dit artikel. Indien de Klant zonder voorafgaande schriftelijke goedkeuring van COSENTI tot

demontage, reparatie of andere werkzaamheden ter zake van de Goederen overgaat of doet overgaan, vervalt elke aanspraak uit

hoofde van garantie.


19. Klachten

19.1. De waarborgen die COSENTI aan de Klant aanbiedt ingeval van een geldige klacht (cfr. art. 15 en 17) blijven naar eigen keuze en

inzicht van COSENTI beperkt tot (geheel of gedeeltelijke): (i) vervanging of (ii) herstel. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen,

zullen de transportkosten, alsook enige werkuren die COSENTI dient te dragen in dit kader aan de Klant in rekening worden gebracht.

19.2. Het indienen van een klacht geeft de Klant niet het recht om haar betalingsverplichtingen op te schorten. De Klant is gehouden tot

vergoeding van kosten gemaakt naar aanleiding van onterechte klachten.


20. Facturatie en Betaling

20.1. Onverminderd art. 10 en tenzij wanneer uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn de facturen van COSENTI door de Klant

integraal betaalbaar via overschrijving binnen de termijn zoals vermeld op de factuur en zonder korting op factuurdatum.

20.2. Facturen kunnen door de Klant enkel geldig schriftelijk worden geprotesteerd bij aangetekende brief binnen de 7 kalenderdagen

volgend op de factuurdatum en met vermelding van (i) factuurdatum, (ii) factuurnummer en een (iii) gedetailleerde motivering. Dergelijk

protest ontheft de Klant in geen geval van haar betalingsverplichtingen.

20.3. De onvoorwaardelijke betaling door de Klant (van een deel) van het factuurbedrag, geldt als uitdrukkelijke aanvaarding van de

factuur.

20.4. Deelbetalingen door de Klant worden steeds aanvaard onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkentenis, en eerst

toegerekend op de inningskosten, vervolgens op het schadebeding, de vervallen rente en ten slotte op de hoofdsom, waarbij bij

voorrang wordt toegerekend op de oudste openstaande hoofdsom.


21. Gevolgen van niet- of niet-tijdige betaling

21.1. Ingeval van niet- of niet-tijdige betaling van (al dan niet een deel van) de factuur op de vervaldag door de Klant:

- Wordt van rechtswege, zonder voorafgaande ingebrekestelling, een nalatigheidsinterest aangerekend van 1% per achterstallige

maand, waarbij elke begonnen maand als volledig verlopen wordt beschouwd. Bovendien wordt het verschuldigde bedrag verhoogd

met alle inningskosten van COSENTI verbonden aan de invordering van de schuld, alsook met 20% van het factuurbedrag, met een

minimum van € 1.000 (excl. BTW), ten titel van forfaitaire schadevergoeding, onverminderd het recht van COSENTI op vergoeding van

hoger bewezen schade;

- Behoudt COSENTI zich het recht voor om elke verdere levering/uitvoering onmiddellijk stop te zetten en om zonder enige

ingebrekestelling andere bestellingen/opdrachten als geannuleerd te beschouwen, in welk geval de Klant een schadevergoeding

verschuldigd is (zoals bepaald in art. 10.2), en dit onverminderd het recht op vergoeding van hogere bewezen schade;

- Brengt dit de onmiddellijke opeisbaarheid mee van alle facturen, zelfs deze die nog niet vervallen zijn en vervallen alle toegestane

betalingsvoorwaarden.

21.2. Hetzelfde geldt ingeval van dreigend faillissement, gerechtelijke of minnelijke ontbinding, staking van betaling, alsook bij elk ander

feit wijzend op de insolvabiliteit van de Klant.


22. Elektronische facturatie

Door het plaatsen van een bestelling/opdracht, verklaart de Klant zich uitdrukkelijk akkoord met het gebruik van elektronische facturatie

door COSENTI, behoudens schriftelijke afwijking tussen partijen.


23. Eigendomsvoorbehoud

23.1. COSENTI behoudt zich de eigendom van de aan de Klant geleverde Goederen voor, zelfs wanneer de montage reeds heeft

plaatsgevonden en er aldus sprake is van incorporatie van de Goederen en dit zolang de Klant de prijs, kosten, intresten en alle andere

toebehoren betreffende haar bestelling/opdracht niet volledig heeft betaald.

23.2. Vóór het moment van eigendomsoverdracht is de Klant niet gerechtigd om de Goederen te vervreemden, om te vormen, over te

dragen, te bezwaren en/of erover te beschikken. Worden de Goederen toch aan een derde verkocht (vooraleer de prijs volledig is

betaald), dan komt het recht op de daaruit resulterende verkoopprijs in de plaats van de verkochte Goederen.

23.3. De Klant is er toe gehouden om COSENTI onmiddellijk en schriftelijk op de hoogte te brengen wanneer de Goederen het

voorwerp uitmaken van een beslag.

23.4. Er wordt tussen partijen overeengekomen dat de verschillende transacties/contracten tussen hen worden aanzien als deel

uitmakend van één economisch geheel en dat COSENTI altijd een eigendomsvoorbehoud heeft op de Goederen op dat moment in het

bezit van de Klant, zolang de Klant een openstaande schuld heeft tegenover COSENTI.


24. Aansprakelijkheid

24.1. COSENTI is in geen geval aansprakelijk voor vertragingen m.b.t. de leveringen en/of de montage (incl. bijkomende kosten die

hieruit voor de Klant voortvloeien), opgelopen als gevolg van het in gebreke blijven van leveranciers van COSENTI, de Klant of enige

andere derde.

24.2. Met uitzondering van de vrijwaring door COSENTI volgens art. 17.1 is de aansprakelijkheid van COSENTI in elk geval beperkt tot

het laagste bedrag van volgende bedragen: (i) de factuurwaarde van de door COSENTI geleverde Goederen en/of diensten, (ii) het

bedrag dat uitbetaald wordt door de verzekeraar(s) van COSENTI, en in ieder geval beperkt tot de aansprakelijkheid die dwingend door

de Belgische wet is opgelegd.

24.3. Het bestemmen van de Goederen door de Klant of een door de Klant aangeduide derde gebeurt onder de volledige

verantwoordelijkheid en op risico van de Klant. COSENTI kan in dit geval op geen enkele wijze worden aangesproken voor enige

rechtstreekse of onrechtstreekse schade die voortvloeit uit deze bestemming.

24.4. De Klant kan evenmin aanspraak maken op vrijwaring door COSENTI voor:

- Indirecte of onrechtstreekse schade (zoals, maar niet beperkt tot inkomstenderving en schade aan derden of enige vervolgschade

door de Goederen veroorzaakt);

- Bijkomende schade ontstaan door de verdere aanwending van de Goederen nadat een (zichtbaar en/of verborgen) gebrek was

vastgesteld;

- (Bijkomende) schade, veroorzaakt door het niet naleven van de instructies van COSENTI (bv. via de gebruikshandleiding);

- Het eventuele verlies van keuringen en/of vergunningen ten gevolge enige modificaties die de Klant of een derde – aangesteld door

de Klant – heeft aangebracht aan de Goederen, zelfs wanneer de Klant COSENTI hiervan voorafgaandelijk van op de hoogte heeft

gebracht waartoe verplicht is;

- Gebreken die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt worden door een daad van de Klant of van een derde, ongeacht of deze

worden veroorzaakt door een fout of nalatigheid.;

- Schade ontstaan ten gevolge het gebruik van de Goederen op een andere wijze dan waarvoor zij zijn ontwikkeld of bestemd;

- Schade ontstaan door het niet-naleven van art. 12.2;

- Schade ontstaan ten gevolge van verkeerde opslag/bewaring van de Goederen na de levering maar voorafgaandelijk aan de montage

(door de Klant, een door de Klant aangewezen derde dan wel door COSENTI, met uitzondering van eigen zware fout of opzet) van de

Goederen;

- Schade ontstaan ten gevolge van het niet-opvolgen van het door COSENTI eventueel verleende advies, dewelke zij steeds op

vrijblijvende basis verstrekt;

- Schade ontstaan nadat de montage overeenkomstig art. 16.7 werd goedgekeurd door de Klant;

- Schade veroorzaakt aan derden tijdens de montage van de Goederen (ingeval COSENTI conform art. 16.2 e.v. instaat voor de

montage);

- Schade veroorzaakt door overmacht of hardship (cfr. art. 25).

- De aansprakelijkheid van COSENTI kan enkel weerhouden worden door de rechtstreekse Klant van COSENTI, niet door derden.


25. Overmacht/hardship

25.1. Partijen zijn niet aansprakelijk voor een tekortkoming in de nakoming van hun verplichtingen die veroorzaakt zijn door overmacht

of hardship. Worden conventioneel beschouwd als gevallen van overmacht of hardship: alle omstandigheden die op het ogenblik van

het sluiten van de overeenkomst redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die in hoofde van COSENTI en/of de

Klant de onmogelijkheid creëren om de overeenkomst uit te voeren of die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins

zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is waardoor de uitvoering onder de overeengekomen voorwaarden

redelijkerwijze niet meer verlangd kan worden (zoals maar niet beperkt tot oorlog, natuuromstandigheden, brand, inbeslagname,

vertragingen bij of faillissement van derde partijen waarop COSENTI beroep doet, algemene schaarste aan grondstoffen of Goederen,

personeelstekort, staking, lock-out, pandemie/epidemie, overheidsmaatregelen, bedrijfsorganisatorische omstandigheden en dreiging

en/of daden van terrorisme).

25.2. Voormelde situaties geven COSENTI en/of de Klant het recht de herziening en/of schorsing te vragen van de overeenkomst door

een eenvoudige schriftelijke betekening aan de Klant resp. COSENTI, zonder dat zij enige schadevergoeding verschuldigd is of kan

zijn. Indien de situatie van overmacht en/of hardship langer dan 2 maanden aanhoudt, hebben partijen het recht de overeenkomst te

beëindigen zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn.


26. Intellectuele rechten

26.1. COSENTI garandeert te beschikken over de nodige licenties voor het aanbieden van haar Goederen. Evenwel behoudt COSENTI

alle auteursrechten of alle andere intellectuele rechten op de door haar opgemaakte documenten, adviezen, prototypes,

stalen/monsters en ontwerpen (niet-limitatieve opsomming), en dit ongeacht of aan de Klant voor de vervaardiging ervan kosten werden

in rekening gebracht.

26.2. De Klant garandeert dat de door haar verstrekte gegevens geen inbreuk uitmaken op intellectuele eigendomsrechten van derden

en vrijwaart COSENTI voor alle aanspraken van derden hieromtrent.


27. Confidentialiteit

Beide partijen en hun personeel en aangestelden – waarvoor partijen zich sterk maken – verplichten zich om – behoudens uitdrukkelijke

schriftelijke toestemming van de wederpartij – geen confidentiële informatie (o.a. prijslijsten) betreffende de andere partij en de

uitvoering van de overeenkomst tussen partijen aan derden kenbaar te maken, te verspreiden of te gebruiken.


28. Netting

COSENTI en de Klant compenseren en verrekenen automatisch en van rechtswege alle actueel bestaande en toekomstige schulden

opzichtens elkaar. Dit betekent dat in de permanente relatie tussen COSENTI en de Klant steeds maar de grootste schuldvordering per

saldo na de voormelde automatische verrekening overblijft. Deze schuldvergelijking zal in elk geval tegenstelbaar zijn aan de curator en

de overige samenlopende schuldeisers, die zich dus niet zullen kunnen verzetten tegen de door partijen doorgevoerde

schuldvergelijking.


29. Privacy

De verwerking van persoonsgegevens door COSENTI betreffende een (potentiële) Klant en/of haar personeel vindt plaats conform de

bepalingen van de privacyverklaring van COSENTI, dewelke kan geconsulteerd worden op de Website. In dit kader, treedt COSENTI op

als verantwoordelijke voor de verwerking. Deze privacyverklaring bevat onder meer informatie over de persoonsgegevens die

COSENTI verzamelt, alsook over de wijze waarop COSENTI deze gebruikt en verwerkt. Door het aankopen van de Goederen resp.

door een overeenkomst af te sluiten met COSENTI, erkent de Klant kennis genomen te hebben van deze privacyverklaring en deze te

aanvaarden.


30. Rechtskeuze en bevoegde rechtbanken

Het Belgisch recht is van toepassing. Geschillen behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement

waar COSENTI haar maatschappelijke zetel heeft, tenzij COSENTI hiervan uitdrukkelijk afwijkt


31. Taal

31.1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen erkent de Klant dat de taal van deze voorwaarden eveneens de voertaal vormt in alle

commerciële transacties met COSENTI.

31.2. De oorspronkelijke taal van deze voorwaarden is het Nederlands. Vertalingen vormen steeds louter een toegift naar de Klant toe.

In het geval van tegenstrijdigheden, zal de Nederlandse versie steeds prevaleren.

Cosenti BV - Smokkelpotstraat 42 - 8510 BE-Kortrijk - Kantoor: Dumolinlaan 6a - 8510 BE-Kortrijk

bestuurder CommV YOLOTT - vaste vertegenwoordiger Jan Mortier

bestuurder Luminova BV - vaste vertegenwoordiger Fernand Vermeulen