Verkoopsvoorwaarden
Verkoopsvoorwaarden COSENTI BV – feb. 2024
Behoudens uitdrukkelijk schriftelijke afwijking, worden alle verkopen uitgevoerd volgens onze hierna vermelde algemene
verkoopsvoorwaarden :
1. Definities
1.1. “COSENTI”: De naamloze vennootschap COSENTI BV met zetel te Smokkelpotstraat 42, 8510 Marke-Kortrijk, BTW BE1001.631.304, RPR Gent, afdeling Kortrijk.
1.2. “AV”: Onderhavige algemene voorwaarden.
1.3. “Klant”: Elke natuurlijke persoon die een zelfstandige beroepsactiviteit uitoefent of rechtspersoon, evenals iedereen die in naam of
voor rekening van die rechtspersoon een bestelling/opdracht plaatst bij COSENTI.
1.4. “Goederen en diensten”: alle goederen en diensten die deel uitmaken van het productgamma en aanbod van COSENTI.
1.5. “Website”: https://www.cosenti.com
2. Toepassingsgebied AV
2.1. Alle commerciële relaties, zowel huidige als toekomstige, tussen COSENTI en de Klant, worden beheerst door in hiërarchisch
dalende volgorde:
(i) de schriftelijke overeenkomst tussen COSENTI en de Klant;
(ii) de elektronische orderbevestiging uitgaande van COSENTI;
(iii) de door COSENTI schriftelijk/elektronisch aanvaarde bestelbon uitgaande van de Klant;
(iv) de door de Klant schriftelijk/elektronisch aanvaarde offerte van COSENTI;
(v) deze AV en
(vi) het Belgische recht.
2.2. Door het plaatsen van een bestelling of het sluiten van een overeenkomst, erkent de Klant kennis genomen te hebben van deze AV
en deze te aanvaarden. De AV hebben steeds voorrang op deze van de Klant, zelfs indien deze bepalen dat zij als enige gelden.
2.3. Het (herhaaldelijk) niet-toepassen door COSENTI van enig recht, kan slechts worden beschouwd als het dulden van een bepaalde
toestand en ontneemt COSENTI niet het recht dit later in te roepen, noch houdt dit het verzaken van het recht in.
2.4. De eventuele nietigheid van één of meerdere bedingen uit deze AV of een gedeelte daarvan, doet geen afbreuk aan de geldigheid
van de andere clausules en/of de rest van de bepaling in kwestie. In zulk geval zullen COSENTI en de Klant trachten de nietige
bepaling te vervangen door een equivalente bepaling. Komen partijen niet tot een akkoord, dan kan de bevoegde rechter de nietige
bepaling matigen tot wat (wettelijk) is toegelaten.
3. Publicitaire aankondigingen & stalen/monsters
3.1. Catalogi, brochures en andere publicitaire aankondigingen, alsook enige vermeldingen op de Website zijn geheel vrijblijvend en
slechts te beschouwen als een uitnodiging tot het plaatsen van een bestelling door de Klant, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. De
vermelde prijs, beschrijving, eigenschappen, kleuren en/of afbeeldingen van de Goederen zijn louter indicatief en niet-bindend voor
COSENTI ten aanzien van de Klant.
3.2. Eventuele stalen, monsters en andere prototypes die COSENTI aan de Klant heeft bezorgd zijn louter indicatief en blijven te allen
tijde eigendom van COSENTI.
3.3. De Klant verbindt er zich toe om deze binnen de maand na afgifte van de verkregen stalen, monsters en andere prototypes
ongeschonden (inclusief de originele verpakking) en op eigen kosten en risico van de Klant te retourneren aan COSENTI. Zo niet zullen
deze worden gefactureerd en moeten worden betaald.
4. Offerte
Een offerte is slechts geldig voor de specifieke bestelling en geldt dus niet automatisch voor volgende (gelijkaardige) bestellingen. Een
offerte geldt tevens slechts gedurende de duurtijd zoals vermeld op de offerte, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. Bovendien
omvat een offerte enkel die Goederen en diensten (bv. montage cfr. art. 16) die er uitdrukkelijk in worden vermeld.
5. Totstandkoming overeenkomst
5.1. Een overeenkomst komt slechts tot stand (i) na schriftelijke of elektronische bevestiging van de bestelling/opdracht door een
persoon bevoegd om COSENTI te verbinden, dan wel (ii) door begin van uitvoering van de bestelling/opdracht door COSENTI.
5.2. Door het plaatsen van een bestelling, dewelke louter de levering van Goederen tot voorwerp heeft, erkent de Klant uitdrukkelijk en
in afwijking van eventuele aankoopvoorwaarden dat dergelijke levering geenszins kan gekwalificeerd worden als een overeenkomst van
(onder)aanneming tussen COSENTI en de Klant, maar louter een koopovereenkomst betreft.
6. Wijzigingen na de totstandkoming van de overeenkomst
Eventuele wijzigingen of aanvullingen na de totstandkoming van de overeenkomst zijn slechts geldig na schriftelijk en/of elektronisch
akkoord van beide partijen, onder meer m.b.t. de prijs, de betalingsvoorwaarden, leverings- en uitvoeringstermijnen, bijkomende
specificaties, wettelijk of andere vereisten/voorwaarden). COSENTI zal zich steeds flexibel opstellen en deze wijzigingen/aanvullingen
waar mogelijk proberen te aanvaarden. Bij ontstentenis van voormeld akkoord, wordt ervan uitgegaan dat deze uitgevoerd zijn conform
de (mondelinge) instructies van de Klant, tenzij de Klant hiervan het tegenbewijs levert.
7. Advies
7.1. Desgevallend, adviseert COSENTI de Klant omtrent welke Goederen het meest geschikt zijn, alsook omtrent het gebruik ervan. De
verstrekte adviezen zijn louter indicatief. De klant kan hier geen rechten uit afleiden.
8. Annulering
Indien COSENTI voorafgaandelijk aan of tijdens de uitvoering van de bestelling/opdracht, omwille van objectieve redenen, niet (langer)
in staat is om de bestelling uit te voeren, zal COSENTI de Klant hiervan binnen een redelijke termijn op de hoogte brengen. Enkel
wanneer geen alternatieve oplossing voorhanden is, zal COSENTI de overeenkomst annuleren en de reeds betaalde gelden binnen 14
kalenderdagen na voornoemde kennisgeving terugbetalen aan de Klant.
9. Prijs
9.1. Alle prijzen zijn uitgedrukt in euro en inclusief de kosten betreffende standaardverpakking, doch exclusief BTW, eventuele
leverings-, verzekerings-, administratie- en behandelingskosten ingeval van een speciale zending, tenzij uitdrukkelijk anders
overeengekomen.
9.2. Voor zover de prijzen zijn gebaseerd op de alsdan geldende hoogte van loonkosten, kosten van bestanddelen/onderdelen, sociale
premies en overheidslasten, vervoerskosten en verzekeringspremies, kosten van materialen en grondstoffen, wisselkoersen en/of
andere kosten is COSENTI in geval van verhoging van één of meer van deze prijsfactoren gerechtigd haar prijzen dienovereenkomstig
te verhogen en dit in overeenstemming met de wettelijk toegelaten normen.
10. Voorschot
10.1. COSENTI behoudt zich steeds het recht voor aan de Klant (i) een voorschot of (ii) integrale voorafbetaling te vragen alvorens tot
uitvoering van de bestelling/opdracht over te gaan.
10.2. De niet-tijdige betaling hiervan, leidt in ieder geval tot de opschorting van de leverings- en/of uitvoeringstermijn. Ingeval de Klant
ook na aanmaning weigert over te gaan tot betaling, behoudt COSENTI zich het recht voor de gehele bestelling/opdracht, of een
gedeelte ervan, te annuleren, in welk geval een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zal zijn van 20% van de prijs van de
bestelling/opdracht (excl. BTW), met een minimum van € 1000.
11. Recyclagebijdrage
Overeenkomstig de bepalingen van de milieubeleidsovereenkomsten betreffende de uitvoering van de aanvaardingsplicht voor
afgedankte verlichtingsapparaten en batterijen, gesloten tussen enerzijds het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, het Vlaamse Gewest en
het Waalse Gewest en anderzijds de representatieve organisaties die de industrie en de distributie vertegenwoordigen, zal COSENTI
als aparte post op de factuur een zgn. wettelijke recyclagebijdrage – goedgekeurd door de gewestelijke autoriteiten – in rekening
brengen met betrekking tot de Goederen die onder het toepassingsgebied vallen van de gewestelijke reglementering inzake
aanvaardingsplicht.
12. Uitvoering van de overeenkomst
12.1. COSENTI is enkel gehouden tot uitvoering van de bestelling/opdracht conform de overeenkomst met de Klant. Alle bijkomende
diensten en/of Goederen die niet expliciet werden voorzien, zullen worden beschouwd als meerwerk en zullen afzonderlijk worden
aangerekend.
12.2. De Klant is gehouden tot een vlotte samenwerking en de nodige ondersteuning bij de voorbereiding en uitvoering van de
bestelling/opdracht door COSENTI. Dit omvat onder meer het verstrekken van alle noodzakelijke gegevens, documenten, plannen,
vergunningen, specificaties en instructies, die COSENTI nodig heeft voor de uitvoering van de bestelling/opdracht.
12.3. COSENTI is er niet toe gehouden om de juistheid van de door de Klant verstrekte gegevens te controleren en is aldus gerechtigd
om zich hier zonder meer op te baseren. De Klant is te allen tijde verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid hiervan en vrijwaart
COSENTI voor aanspraken van derden hieromtrent.
12.4. COSENTI behoudt zich het recht voor de uitvoering van de bestelling/opdracht (gedeeltelijk) uit te besteden aan onderaannemers.
12.5. COSENTI voert de bestelling/opdracht uit op zelfstandige basis. Deze onafhankelijke samenwerking tussen COSENTI en de Klant
brengt geen enkele band van ondergeschiktheid met zich mee.
12.6. Ingeval de uitvoering van de bestelling/opdracht en/of de montage (cfr. art. 16) is opgedeeld in verschillende fases, heeft
COSENTI het recht om de uitvoering van de volgende fase op te schorten tot het moment dat de Klant uitdrukkelijk schriftelijk akkoord
heeft gegeven omtrent de voorafgaande fase.
13. Termijnen van levering/uitvoering
13.1. Tenzij wanneer uitdrukkelijk anders overeengekomen, is het te verwachten tijdstip van levering en montage steeds indicatief en
niet bindend. Het overschrijden van de voorziene termijn kan aldus geen aanleiding geven tot boete, schadevergoeding,
indeplaatsstelling of beëindiging van de overeenkomst ten laste van COSENTI.
13.2. De voorziene leverings- en uitvoeringstermijnen vervallen automatisch, in geval:
- COSENTI niet tijdig beschikt over alle noodzakelijke gegevens, documenten, plannen, specificaties, instructies en/of onderdelen van
de Klant (cfr. art. 12.2);
- Van toepassing van art. 10.2;
- Van wijzigingen in de bestelling/opdracht;
- Van overmacht en/of hardship (cfr. art. 24)
14. Levering
14.1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, worden de Goederen steeds “Deliverd At Place (DAP)” (Incoterms® 2020) geleverd
op het door de Klant opgegeven leveringsadres. Het risico inzake beschadigingen, vernielingen en verdwijningen met betrekking tot de
Goederen gaat over op de Klant van zodra de Goederen, klaar om te worden gelost, ter beschikking worden gesteld aan de Klant op de
afgesproken plaats van bestemming.
14.2. De Klant erkent uitdrukkelijk dat, tenzij zij hierom uitdrukkelijk verzoekt, er geen all-risk transportverzekering wordt afgesloten ten
gunste van haar maar dat het transport louter gedekt wordt door de standaard transportverzekering van de transporteur.
14.3. De manier waarop het transport plaatsvindt en op wie zij beroep doet, wordt door COSENTI naar redelijkheid bepaald. COSENTI
draagt zorg voor een behoorlijke verpakking van de Goederen.
14.4. Eventuele bijkomende kosten van inontvangstname van de Goederen zijn steeds ten laste van de Klant. De Klant dient aan de
levering mee te werken (door o.a. te verzekeren dat de toegangswegen verhard en toegankelijk zijn) en de Goederen op het door de
Klant opgegeven adres in ontvangst te nemen, alsook op het afgesproken tijdstip.
14.5. COSENTI behoudt zich het recht voor om gedeeltelijke leveringen te doen voor wat betreft om het even welke bestelling en
daarvoor een factuur op te maken.
14.6. De leveringsbon zal bij de levering worden overgemaakt aan de Klant.
15. Zichtbare gebreken/non-conformiteit:
15.1. De Klant moet direct bij de levering van de Goederen een eerste verificatie uitvoeren, die onder meer betrekking heeft op:
hoeveelheid en gewicht, conformiteit van de levering, zichtbare gebreken, juiste locatie(s). De Klant dient direct verifieerbare
afwijkingen, op straffe van verval, binnen de 3 werkdagen na levering en in elk geval voor ingebruikname, montage schriftelijk aan
COSENTI te melden.
15.2. Indien geen klachten worden meegedeeld binnen deze termijnen, wordt de Klant geacht de levering te hebben goedgekeurd en
aanvaard.
16. Montage
Montage door de Klant
16.1. Wanneer, desgevallend, wordt overeengekomen dat de Klant de montage van de bij COSENTI aangekochte Goederen zelf
uitvoert of laat uitvoeren door een derde, gebeurt deze onder de volledige verantwoordelijkheid en op risico van de Klant. COSENTI kan
in dit geval op geen enkele wijze worden aangesproken voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade die voortvloeit uit de montage.
Montage door COSENTI
16.2. Wanneer, desgevallend, wordt overeengekomen dat COSENTI instaat voor de montage, zullen de Goederen worden gemonteerd
door ervaren en deskundige monteurs waarop COSENTI naar eigen keuze beroep doet.
16.3. De Klant erkent uitdrukkelijk dat de montage:
- Steeds een bijkomende dienst uitmaakt; alsook
- Door COSENTI niet de elektrische aansluiting van de lichtlijnen inhoudt. Desgevallend, worden door COSENTI met verplichte
ondersteuning van de Klant en/of een elektrotechnische installateur (aangesteld door de Klant) de lichtlijnen kortstondig op het
elektriciteitsnet aangesloten om te bepalen of de lichtlijnen al dan niet correct en naar behoren werken.
16.4. De Klant aanvaardt dat het haar volledige verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat er zich geen omstandigheden kunnen
voordoen die een correcte montage door COSENTI bemoeilijken, verlengen en/of verstoren. Bij gebreke hieraan zal de Klant volledig
instaan voor het risico en de kosten die hieruit voortvloeien.
16.5. Onverminderd bovenstaande, zorgt de Klant in ieder geval voor eigen rekening en risico dat:
- De door COSENTI aangestelde monteurs, zodra deze op de plaats van montage zijn aangekomen, hun werkzaamheden kunnen
aanvangen en blijven verrichten gedurende de normale werkuren en bovendien, indien COSENTI dit noodzakelijk acht, buiten de
normale werkuren, mits zij dit tijdig aan de Klant heeft medegedeeld;
- De toegangswegen tot de plaats van montage geschikt en toegankelijk zijn voor het benodigde transport, alsook dat de vloer/weg
verhard is zodat hoogtewerkers/verreikers hierop vrij kunnen rijden;
- De aangewezen plaats van opstelling goed verlicht en geschikt is voor montage van de Goederen;
- Tijdelijke of permanente elektriciteits-aansluitingen voor het testen van de lichtlijnen aanwezig zijn;
- De door COSENTI aangestelde monteurs voldoende geïnformeerd zijn over de eventuele aan de gang zijnde werken en de risico’s
- Het personeel van de Klant op de hoogte werd gebracht van de werken;
- Een veilige opslagplaats voorzien is voor de geleverde Goederen en/of materialen in afwachting van montage;
- De nodige hulp, indien COSENTI hierom verzoekt, en het materiaal noodzakelijk voor de montage (bv. heftruck en verreiker) aanwezig
is.
16.6. Indien de aanvang of de voortgang van de montage van de Goederen wordt vertraagd, verstoord of bemoeilijkt door één of
meerdere factoren, zoals in dit artikel beschreven, en waarvoor de Klant verantwoordelijk is, (i) zal de montage niet worden aangevat
en/of onmiddellijk worden stopgezet (zonder dat er door COSENTI enige schadevergoeding verschuldigd is) en (ii) zullen de kosten
(zoals onder meer nutteloze verplaatsingskosten en wachttijden langer dan een half uur) door COSENTI aan de Klant worden
doorgerekend, met een minimum van € 125.
16.7. Na voltooiing van de montage door COSENTI, dient de Klant de oplevering hiervan schriftelijk te bevestigen, dewelke geldt als
aanvaarding.
16.8. COSENTI kan in geen geval aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schade aan de werkvloer, bovengronds en/of
ondergronds, behalve voor eigen zware fout of opzet. Voor alle andere schade die eventueel tijdens de montage aangericht wordt door
de aangestelde monteurs van COSENTI, mag de Klant in geen geval het bedrag van de schade in mindering brengen van de te betalen
facturen.
De verzekeringsmaatschappij van COSENTI zal voor de verdere afhandeling zorgen. Elke schadeclaim dient per aangetekend schrijven
kenbaar gemaakt te worden aan COSENTI binnen de 3 werkdagen na uitvoering van de werkzaamheden die aanleiding gaven tot de
schade.
17. Garantievoorwaarden
COSENTI garandeert dat alle producten verkocht onder de merknaam “COSENTI” of merknaam van de COSENTI partners, vrij zijn
van productie- en/of materiaalfouten bij normaal gebruik gedurende een garantieperiode van twee jaar te rekenen vanaf de
factuurdatum.
17.1 Reikwijdte van de garantie voor de Klant
- De garantie dekt alleen producten
(a) die volgens de product- en gebruiksspecificaties (gegevensblad) worden gebruikt;
(b) die volgens de montagehandleiding door een erkend elektricien werden geïnstalleerd en in werking gesteld;
(c) waarbij het vereiste onderhoud op deskundige wijze wordt uitgevoerd;
(d) waarvan grenswaarden voor uitwendige invloedsfactoren zoals temperaturen en spanningen, niet worden overschreden;
(e) die niet aan niet-reglementaire mechanische en/of chemische belastingen zijn blootgesteld;
(f) die uitsluitend met lampen zijn uitgerust dieinovereenstemming zijn met de geldende IEC-specificaties;
(g) en waaraan geen wijzigingen of reparaties zijn aangebracht, waarvoor wij geen schriftelijke toestemming hebben gegeven
- De garantie dekt geen
(a) normale slijtage noch slijtagedelen of softwarefouten, virussen en dergelijke;
(b) opzettelijke schade of schade door grove nalatigheid;
(c) constructiefouten;
(d) specifieke productieorders waar we werken volgens plannen, tekeningen en specificaties verstrekt door de klant;
(e) instellingen of parameters van installaties die veranderen als gevolg van slijtage, vermoeiing of verontreinigingen;
(f) afwijkingen van het product ten opzichte van afbeeldingen of gegevens in onze catalogi of verkoopsdocumentatie;
(g) handelswaren en producten van andere fabrikanten, die wij verkopen;
(h) montagewerken en/of andere prestaties of diensten.
- De garantie dekt aanhoudende storingen van producten als gevolg van aanzienlijke productie- en/of materiaalfouten, voor zover ze de
nominale uitvalratio overschrijden. Indien niet anders vastgelegd in de producten gebruiksspecificaties, bedraagt de uitvalratio bij
elektronische apparatuur en onderdelen zoals leds 0,2%/1000 bedrijfsuren, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. Verder gelden bij
ledlampen, die een of meerdere ledmodules kunnen bevatten, een lichtstroomteruggang van maximaal 0,6%/1000 werkuren evenals
een verschuiving van de lichtkleuren gedurende de levensduur als gebruikelijk. Ze vallen niet onder de garantie. De lichtstroom en het
vermogen zijn bij een nieuwe ledmodule onderhevig aan een tolerantie van +/- 10 %. Bij vervanging van LED modules kunnen de
verlichtingseigenschappen afwijken van het oorspronkelijke product als gevolg van de technische vooruitgang en veranderingen in de
lichtstroom door gebruik.
17.2 Voorwaarden voor het indienen van claims voor de Klant:
- Om een garantieclaim te kunnen indienen, moet de klant ons een door COSENTI afgegeven origineel aankoopbewijs kunnen
voorleggen. Verder moet de klant zijn contactgegevens evenals informatie over de gekochte producten vermelden. Wij behouden ons
het recht voor om zo nodig bijkomende gegevens te verzoeken.
- De klant moet ons binnen de twee weken na de vaststelling ervan schriftelijk meedelen dat enkele of alle van de voor garantie
geregistreerde producten productie- en/of materiaalfouten vertonen. Wij moeten dan een redelijke termijn in acht nemen om de
producten te testen. Indien de producten hiervoor terug naar ons moeten worden gezonden, worden de kosten hiervoor door de klant
gedragen. Indien er wordt getwijfeld aan het genoemde gebrek, of dat de genoemde gebreken zijn terug te voeren op een onder deze
garantie vallende productie- en/of materiaalfout, moet de klant het genoemde gebrek en/of de oorzaak van een onder deze garantie
vallende fabricage- en/ of materiaalfout bewijzen. De klant moet het bewijsmateriaal hiervoor aanleveren.
17.3 Naleving van garantieverplichtingen voor de Klant
- Als na onderzoek van een product waarop garantie wordt geclaimd, blijkt dat het product de genoemde gebreken vertoont en deze
door de garantie worden gedekt, staat het ons vrij om ofwel het gebrek te verhelpen of om zelf voor vervanging te kiezen in de vorm van
gelijke of gelijkwaardige producten, of de aankoopprijs terug te betalen.
- Alle extra kosten in het kader van de garantieverlening worden gedragen door de klant. Daaronder vallen met name, maar niet
uitsluitend, kosten voor het monteren en demonteren, het transporteren of verzenden van het defecte en het gerepareerde of
vervangende product, van verwijdering ervan, en voor verplaatsings- en reistijden, hijswerktuigen en steigers. De klant draagt tevens de
kosten voor het opnieuw opstarten van het systeem, de herinstallatie van de software of de software-updates die in het kader van deze
garantie vereist zijn.
- De functionaliteit van onze vervangende producten of -onderdelen beantwoordt aan deze van het te vervangen product of het te
vervangen onderdeel. De vervangende producten of onderdelen kunnen nieuwe of hergebruikte materialen bevatten die eventueel al
gebruikt, opnieuw gemonteerd of gereviseerd zijn, maar die wat hun prestaties en betrouwbaarheid betreft gelijkwaardig zijn aan nieuwe
producten of onderdelen. Er kunnen niettemin afwijkingen zijn wat betreft afmetingen en ontwerp.
-De vervulling van een deel van deze garantie leidt niet tot een verlenging van de garantieperiode. Vervangende producten of
onderdelen vallen echter onder de garantie voor zover wij garanderen dat zij vrij zijn van productie- en/of materiaalfouten gedurende de
resterende geldende garantieperiode voor het product dat wordt vervangen, of waarin de vervangende producten of onderdelen worden
geïnstalleerd.
17.4 Slotbepalingen voor de Klant
- Wij aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid die buiten deze garantie valt. Wij kunnen met name niet aansprakelijk worden gesteld
voor eventuele indirecte, speciale of gevolgschade, of voor financieel verlies inclusief het verlies van feitelijke of verwachte winsten,
rente, winst, verwachte besparingen of verwachte omzet, schade aan de goodwill, en om het even welke schade veroorzaakt door
derden. Onze wettelijke garantie blijft gewijzigd overeenkomstig onze respectievelijk geldende Algemene Voorwaarden, ondergeschikt
aan de wettelijke bepalingen, en is echter van toepassing in aanvulling op deze garantie.
- De aansprakelijkheid uit hoofde van deze garantie is beperkt tot de aankoopprijs van de betreffende producten zoals vermeld op het
originele aankoopbewijs van COSENTI aan de klant of tot de kosten van reparatie of vervanging. Het laagste bedrag vormt in elk geval
de bovengrens van de aansprakelijkheid uit hoofde van deze garantie. De garantie is subsidiair ten opzichte van aansprakelijkheid die
voortvloeit uit rechtsgronden. Een claim op aanvullende diensten of betalingen of diensten of betalingen die het werkelijke bedrag van
de schade verhogen, kan niet aan deze garantie worden ontleend.
- De klant kan de garantie of zijn rechten uit hoofde van de garantie alleen met onze schriftelijke toestemming overdragen. Derden
hebben geen enkel recht om een van de bepalingen van deze garantie af te dwingen.
18. Verborgen gebreken
18.1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, geniet de Klant voor de geleverde Goederen van een garantie voor verborgen
gebreken zoals verstrekt door de producent/fabrikant van de Goederen en dewelke ingaat op het moment van levering van de
Goederen (cfr. art. 14.1) en
18.2. De Klant dient deze verborgen gebreken uiterlijk 3 werkdagen na ontdekking ervan, bij aangetekend schrijven aan COSENTI mee
te delen.
18.3. Op straffe van onontvankelijkheid van de klacht moet de Klant kunnen bewijzen dat zij de Goederen zowel voor als na het
ontdekken van het gebrek correct heeft bewaard. Na het constateren van enig gebrek is de Klant verplicht om het gebruik van de
betreffende Goederen onmiddellijk te staken en voorts al het redelijkerwijs mogelijke te doen en te laten ter voorkoming van (verdere)
schade op straffe van onontvankelijkheid van de klacht.
De Klant is gehouden, in kader van het onderzoek van de klacht door COSENTI, alle gewenste medewerking te verlenen, onder meer
door COSENTI in de gelegenheid te stellen ter plaatse een onderzoek in te (doen) stellen naar de omstandigheden van montage en/of
gebruik.
18.4. Eventuele terugzending van de door COSENTI geleverde Goederen dient eerst schriftelijk door COSENTI te worden
goedgekeurd. Bij gebreke aan dergelijk akkoord zullen alle retourzendingen geweigerd worden en zullen alle daardoor ontstane kosten
aan de Klant worden doorgerekend.
18.5. COSENTI kan niet aansprakelijk worden gesteld, noch voorziet de eventuele garantie een dekking voor:
- Gebreken die het gevolg zijn van onoordeelkundig gebruik (incl. het niet-naleven van montage handleiding en/of enige instructies van
COSENTI);
- Gebreken ten gevolge van een onoordeelkundige montage door de Klant of een door de Klant aangewezen derde;
- Gebreken die toe te schrijven zijn aan goederen of apparatuur die niet bij COSENTI werden aangekocht en dewelke onoordeelkundig
zijn gemonteerd en/of niet beantwoorden aan de gangbare Europese normen en/of voorschriften;
- Gebreken die te wijten zijn aan normale slijtage, onjuiste behandeling, buitengewone belasting, externe invloeden of schade
veroorzaakt door overmacht/hardship.
18.6. In het algemeen is COSENTI niet tot enige garantie noch aansprakelijkheid gehouden, wanneer de Klant niet, niet behoorlijk of
niet tijdig voldoet aan de bepalingen van dit artikel. Indien de Klant zonder voorafgaande schriftelijke goedkeuring van COSENTI tot
demontage, reparatie of andere werkzaamheden ter zake van de Goederen overgaat of doet overgaan, vervalt elke aanspraak uit
hoofde van garantie.
19. Klachten
19.1. De waarborgen die COSENTI aan de Klant aanbiedt ingeval van een geldige klacht (cfr. art. 15 en 17) blijven naar eigen keuze en
inzicht van COSENTI beperkt tot (geheel of gedeeltelijke): (i) vervanging of (ii) herstel. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen,
zullen de transportkosten, alsook enige werkuren die COSENTI dient te dragen in dit kader aan de Klant in rekening worden gebracht.
19.2. Het indienen van een klacht geeft de Klant niet het recht om haar betalingsverplichtingen op te schorten. De Klant is gehouden tot
vergoeding van kosten gemaakt naar aanleiding van onterechte klachten.
20. Facturatie en Betaling
20.1. Onverminderd art. 10 en tenzij wanneer uitdrukkelijk anders overeengekomen, zijn de facturen van COSENTI door de Klant
integraal betaalbaar via overschrijving binnen de termijn zoals vermeld op de factuur en zonder korting op factuurdatum.
20.2. Facturen kunnen door de Klant enkel geldig schriftelijk worden geprotesteerd bij aangetekende brief binnen de 7 kalenderdagen
volgend op de factuurdatum en met vermelding van (i) factuurdatum, (ii) factuurnummer en een (iii) gedetailleerde motivering. Dergelijk
protest ontheft de Klant in geen geval van haar betalingsverplichtingen.
20.3. De onvoorwaardelijke betaling door de Klant (van een deel) van het factuurbedrag, geldt als uitdrukkelijke aanvaarding van de
factuur.
20.4. Deelbetalingen door de Klant worden steeds aanvaard onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkentenis, en eerst
toegerekend op de inningskosten, vervolgens op het schadebeding, de vervallen rente en ten slotte op de hoofdsom, waarbij bij
voorrang wordt toegerekend op de oudste openstaande hoofdsom.
21. Gevolgen van niet- of niet-tijdige betaling
21.1. Ingeval van niet- of niet-tijdige betaling van (al dan niet een deel van) de factuur op de vervaldag door de Klant:
- Wordt van rechtswege, zonder voorafgaande ingebrekestelling, een nalatigheidsinterest aangerekend van 1% per achterstallige
maand, waarbij elke begonnen maand als volledig verlopen wordt beschouwd. Bovendien wordt het verschuldigde bedrag verhoogd
met alle inningskosten van COSENTI verbonden aan de invordering van de schuld, alsook met 20% van het factuurbedrag, met een
minimum van € 1.000 (excl. BTW), ten titel van forfaitaire schadevergoeding, onverminderd het recht van COSENTI op vergoeding van
hoger bewezen schade;
- Behoudt COSENTI zich het recht voor om elke verdere levering/uitvoering onmiddellijk stop te zetten en om zonder enige
ingebrekestelling andere bestellingen/opdrachten als geannuleerd te beschouwen, in welk geval de Klant een schadevergoeding
verschuldigd is (zoals bepaald in art. 10.2), en dit onverminderd het recht op vergoeding van hogere bewezen schade;
- Brengt dit de onmiddellijke opeisbaarheid mee van alle facturen, zelfs deze die nog niet vervallen zijn en vervallen alle toegestane
betalingsvoorwaarden.
21.2. Hetzelfde geldt ingeval van dreigend faillissement, gerechtelijke of minnelijke ontbinding, staking van betaling, alsook bij elk ander
feit wijzend op de insolvabiliteit van de Klant.
22. Elektronische facturatie
Door het plaatsen van een bestelling/opdracht, verklaart de Klant zich uitdrukkelijk akkoord met het gebruik van elektronische facturatie
door COSENTI, behoudens schriftelijke afwijking tussen partijen.
23. Eigendomsvoorbehoud
23.1. COSENTI behoudt zich de eigendom van de aan de Klant geleverde Goederen voor, zelfs wanneer de montage reeds heeft
plaatsgevonden en er aldus sprake is van incorporatie van de Goederen en dit zolang de Klant de prijs, kosten, intresten en alle andere
toebehoren betreffende haar bestelling/opdracht niet volledig heeft betaald.
23.2. Vóór het moment van eigendomsoverdracht is de Klant niet gerechtigd om de Goederen te vervreemden, om te vormen, over te
dragen, te bezwaren en/of erover te beschikken. Worden de Goederen toch aan een derde verkocht (vooraleer de prijs volledig is
betaald), dan komt het recht op de daaruit resulterende verkoopprijs in de plaats van de verkochte Goederen.
23.3. De Klant is er toe gehouden om COSENTI onmiddellijk en schriftelijk op de hoogte te brengen wanneer de Goederen het
voorwerp uitmaken van een beslag.
23.4. Er wordt tussen partijen overeengekomen dat de verschillende transacties/contracten tussen hen worden aanzien als deel
uitmakend van één economisch geheel en dat COSENTI altijd een eigendomsvoorbehoud heeft op de Goederen op dat moment in het
bezit van de Klant, zolang de Klant een openstaande schuld heeft tegenover COSENTI.
24. Aansprakelijkheid
24.1. COSENTI is in geen geval aansprakelijk voor vertragingen m.b.t. de leveringen en/of de montage (incl. bijkomende kosten die
hieruit voor de Klant voortvloeien), opgelopen als gevolg van het in gebreke blijven van leveranciers van COSENTI, de Klant of enige
andere derde.
24.2. Met uitzondering van de vrijwaring door COSENTI volgens art. 17.1 is de aansprakelijkheid van COSENTI in elk geval beperkt tot
het laagste bedrag van volgende bedragen: (i) de factuurwaarde van de door COSENTI geleverde Goederen en/of diensten, (ii) het
bedrag dat uitbetaald wordt door de verzekeraar(s) van COSENTI, en in ieder geval beperkt tot de aansprakelijkheid die dwingend door
de Belgische wet is opgelegd.
24.3. Het bestemmen van de Goederen door de Klant of een door de Klant aangeduide derde gebeurt onder de volledige
verantwoordelijkheid en op risico van de Klant. COSENTI kan in dit geval op geen enkele wijze worden aangesproken voor enige
rechtstreekse of onrechtstreekse schade die voortvloeit uit deze bestemming.
24.4. De Klant kan evenmin aanspraak maken op vrijwaring door COSENTI voor:
- Indirecte of onrechtstreekse schade (zoals, maar niet beperkt tot inkomstenderving en schade aan derden of enige vervolgschade
door de Goederen veroorzaakt);
- Bijkomende schade ontstaan door de verdere aanwending van de Goederen nadat een (zichtbaar en/of verborgen) gebrek was
vastgesteld;
- (Bijkomende) schade, veroorzaakt door het niet naleven van de instructies van COSENTI (bv. via de gebruikshandleiding);
- Het eventuele verlies van keuringen en/of vergunningen ten gevolge enige modificaties die de Klant of een derde – aangesteld door
de Klant – heeft aangebracht aan de Goederen, zelfs wanneer de Klant COSENTI hiervan voorafgaandelijk van op de hoogte heeft
gebracht waartoe verplicht is;
- Gebreken die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt worden door een daad van de Klant of van een derde, ongeacht of deze
worden veroorzaakt door een fout of nalatigheid.;
- Schade ontstaan ten gevolge het gebruik van de Goederen op een andere wijze dan waarvoor zij zijn ontwikkeld of bestemd;
- Schade ontstaan door het niet-naleven van art. 12.2;
- Schade ontstaan ten gevolge van verkeerde opslag/bewaring van de Goederen na de levering maar voorafgaandelijk aan de montage
(door de Klant, een door de Klant aangewezen derde dan wel door COSENTI, met uitzondering van eigen zware fout of opzet) van de
Goederen;
- Schade ontstaan ten gevolge van het niet-opvolgen van het door COSENTI eventueel verleende advies, dewelke zij steeds op
vrijblijvende basis verstrekt;
- Schade ontstaan nadat de montage overeenkomstig art. 16.7 werd goedgekeurd door de Klant;
- Schade veroorzaakt aan derden tijdens de montage van de Goederen (ingeval COSENTI conform art. 16.2 e.v. instaat voor de
montage);
- Schade veroorzaakt door overmacht of hardship (cfr. art. 25).
- De aansprakelijkheid van COSENTI kan enkel weerhouden worden door de rechtstreekse Klant van COSENTI, niet door derden.
25. Overmacht/hardship
25.1. Partijen zijn niet aansprakelijk voor een tekortkoming in de nakoming van hun verplichtingen die veroorzaakt zijn door overmacht
of hardship. Worden conventioneel beschouwd als gevallen van overmacht of hardship: alle omstandigheden die op het ogenblik van
het sluiten van de overeenkomst redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die in hoofde van COSENTI en/of de
Klant de onmogelijkheid creëren om de overeenkomst uit te voeren of die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins
zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is waardoor de uitvoering onder de overeengekomen voorwaarden
redelijkerwijze niet meer verlangd kan worden (zoals maar niet beperkt tot oorlog, natuuromstandigheden, brand, inbeslagname,
vertragingen bij of faillissement van derde partijen waarop COSENTI beroep doet, algemene schaarste aan grondstoffen of Goederen,
personeelstekort, staking, lock-out, pandemie/epidemie, overheidsmaatregelen, bedrijfsorganisatorische omstandigheden en dreiging
en/of daden van terrorisme).
25.2. Voormelde situaties geven COSENTI en/of de Klant het recht de herziening en/of schorsing te vragen van de overeenkomst door
een eenvoudige schriftelijke betekening aan de Klant resp. COSENTI, zonder dat zij enige schadevergoeding verschuldigd is of kan
zijn. Indien de situatie van overmacht en/of hardship langer dan 2 maanden aanhoudt, hebben partijen het recht de overeenkomst te
beëindigen zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn.
26. Intellectuele rechten
26.1. COSENTI garandeert te beschikken over de nodige licenties voor het aanbieden van haar Goederen. Evenwel behoudt COSENTI
alle auteursrechten of alle andere intellectuele rechten op de door haar opgemaakte documenten, adviezen, prototypes,
stalen/monsters en ontwerpen (niet-limitatieve opsomming), en dit ongeacht of aan de Klant voor de vervaardiging ervan kosten werden
in rekening gebracht.
26.2. De Klant garandeert dat de door haar verstrekte gegevens geen inbreuk uitmaken op intellectuele eigendomsrechten van derden
en vrijwaart COSENTI voor alle aanspraken van derden hieromtrent.
27. Confidentialiteit
Beide partijen en hun personeel en aangestelden – waarvoor partijen zich sterk maken – verplichten zich om – behoudens uitdrukkelijke
schriftelijke toestemming van de wederpartij – geen confidentiële informatie (o.a. prijslijsten) betreffende de andere partij en de
uitvoering van de overeenkomst tussen partijen aan derden kenbaar te maken, te verspreiden of te gebruiken.
28. Netting
COSENTI en de Klant compenseren en verrekenen automatisch en van rechtswege alle actueel bestaande en toekomstige schulden
opzichtens elkaar. Dit betekent dat in de permanente relatie tussen COSENTI en de Klant steeds maar de grootste schuldvordering per
saldo na de voormelde automatische verrekening overblijft. Deze schuldvergelijking zal in elk geval tegenstelbaar zijn aan de curator en
de overige samenlopende schuldeisers, die zich dus niet zullen kunnen verzetten tegen de door partijen doorgevoerde
schuldvergelijking.
29. Privacy
De verwerking van persoonsgegevens door COSENTI betreffende een (potentiële) Klant en/of haar personeel vindt plaats conform de
bepalingen van de privacyverklaring van COSENTI, dewelke kan geconsulteerd worden op de Website. In dit kader, treedt COSENTI op
als verantwoordelijke voor de verwerking. Deze privacyverklaring bevat onder meer informatie over de persoonsgegevens die
COSENTI verzamelt, alsook over de wijze waarop COSENTI deze gebruikt en verwerkt. Door het aankopen van de Goederen resp.
door een overeenkomst af te sluiten met COSENTI, erkent de Klant kennis genomen te hebben van deze privacyverklaring en deze te
aanvaarden.
30. Rechtskeuze en bevoegde rechtbanken
Het Belgisch recht is van toepassing. Geschillen behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement
waar COSENTI haar maatschappelijke zetel heeft, tenzij COSENTI hiervan uitdrukkelijk afwijkt
31. Taal
31.1. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen erkent de Klant dat de taal van deze voorwaarden eveneens de voertaal vormt in alle
commerciële transacties met COSENTI.
31.2. De oorspronkelijke taal van deze voorwaarden is het Nederlands. Vertalingen vormen steeds louter een toegift naar de Klant toe.
In het geval van tegenstrijdigheden, zal de Nederlandse versie steeds prevaleren.
Cosenti BV - Smokkelpotstraat 42 - 8510 BE-Kortrijk - Kantoor: Dumolinlaan 6a - 8510 BE-Kortrijk
bestuurder CommV YOLOTT - vaste vertegenwoordiger Jan Mortier
bestuurder Luminova BV - vaste vertegenwoordiger Fernand Vermeulen